Klaas en Geert zijn klaar voor zeven dagen raggen

Klaas (rechts) en Geert.

Klaas Cleveringa (41, Wehe-den Hoorn) en Geert Rijzinga (34, Ulrum) zijn klaar voor de wintereditie van The Barrel Challenge, een tocht van zo´n 4000 kilometer vol knotsgekke opdrachten. ´Zeven dagen raggen in onze barrel. We hebben er zin in´, zeggen de twee vrienden, die meedoen als Team Altied Wat Aans.

Hun barrel is een Volvo V70 Cross Country met vierwielaandrijving uit 2000. ´Toen Geert en ik het er op een verjaardagsfeestje over hadden om eens mee te doen, had mijn vrouw (Annemarie) de telefoon al in handen om ons op te geven. Oeps… toen moesten we wel.´

De keurmeester gaf ons een A4´tje mee met mankementen

Geert: ´De eerste de beste auto op Marktplaats ouder dan 2001 hebben we gekocht. Was niet APK-gekeurd, maar volgens de eigenaar in prima staat. Dat bleek vies tegen te vallen. We betaalden er 800 euro voor, om hem gekeurd te krijgen waren we nog eens 1200 euro kwijt. De keurmeester gaf ons een A4´tje mee met mankementen. Remmen, koplampen, draagarmen, er mankeerde heel veel aan. We hadden echt een barrel gekocht.´

Een halfjaar later staat de gepimpte Volvo te pronken in de F. Cleveringastraat, bij de woning van Klaas en Annemarie. Hij is geboren in de straat die vernoemd is naar zijn overgrootvader, medeoprichter van Bouwstichting Leens. De auto is bestickerd met sponsornamen – bedrijven en particulieren – en voorzien van toeters, bellen, sierverlichting en andere gekkigheid. ´We zijn er helemaal klaar voor.´

Schoonmoeder Dieuwerke Bouma-Hesseling – deze zondagochtend (12 januari) met haar man Piet op visite omdat dochter Annemarie jarig is – vindt dat ook, maar om een heel andere reden. ´Dan zijn ze eerder terug, ik vind het helemaal niks. Zo gek als ze doen, het zijn net twee kinderen.´

Pa & moe Bouma uit Warffum gaan ook mee…

Niettemin gaan ook Piet en Dieuwerke mee, in de vorm van een foto op het portier van de auto. Piet: ´We zijn een van de sponsors, net als de vader van Geert en zanger Burdy trouwens.´

Geert: ´Sponsors zijn voor ons erg belangrijk, anders is het niet te betalen. Het inschrijfgeld bedraagt bijvoorbeeld al 360 euro. Het sponsorgeld gebruiken we voor de brandstof.´

Klaas: ´Gevaarlijk is het niet, we hebben niet voor niets een 4×4 gekocht en hebben sneeuwkettingen bij ons. We rijden voorzichtig, het gaat bij de challenge ook niet om de snelheid. En ik weet wat het is om een ongeluk te krijgen. Bij de crazy race van 2005 in Wehe-den Hoorn heb ik een beste klap gemaakt waarvan ik nog steeds de naweeën ondervind.´

Centraal vertrekpunt in Groningen is Winschoten. Daarvandaan rijden zaterdag (vandaag) zo´n dertig barrels naar Breda. Daar vertrekken een dag later 350 teams voor de tocht van zeven dagen over binnenweggetjes in Oostenrijk, Italië, Slovenië en Duitsland. Klaas en Geert overnachten in hotels.

We zien wel wat voor gekkigheid de organisatie voor ons in petto heeft

´Elke ochtend krijgen we de route en de opdrachten – de challenges – te horen. Daar zijn soms knotsgekke opdrachten bij. Deelnemers aan een eerdere editie moesten een garagehouder vragen of hun barrel in zijn showroom mocht staan. Een andere opdracht was om een vrouw met okselhaar te vinden die met de auto op de foto wilde. We zien wel wat voor gekkigheid de organisatie voor ons in petto heeft.´

Na het eindfeest met prijsuitreiking (eerste prijs 1000 euro) in Garmisch-Partenkirchen zetten de vrienden koers richting Wehe-den Hoorn, waar ze 26 januari verwacht worden. Een kleine week later rijden ze hun tweede tocht: de Drenthe Rally, een avondrit over zandwegen met de start in Donderen. Geert: ´Dan gaan de vrouwen ook mee.´

Klaas en Geert bij borg Verhildersum. De ski´s gaan mee voor de show.