Modelvliegen: een hobby die je niet meer loslaat, zeggen Peter en Jakob

Peter sleutelt aan zijn vliegtuig. Jakob (links) en Bob kijken toe. Alle toestellen vliegen overigens op batterijen.

´Het is een hobby die je niet meer loslaat en je het hele jaar kunt doen. Als het te koud om te vliegen, ga je bouwen. Da´s natuurlijk veel mooier dan een kant-en-klaar model kopen.´

Jakob Loer (Zuidwolde) is vlieginstructeur en bestuurslid van modelvliegclub Hogeland. Op een bewolkte zomerdag geeft hij les op het vliegveldje ten zuiden van Stitswerd.

Zijn leerling is de 59-jarige Bob Schoonbeek (Haren): ´Vroeger heb ik met modellen gevlogen op vliegveld Eelde. Ik heb na tientallen jaren de draad weer opgepakt en me kortgeleden aangemeld als lid.´

´Het besturen en onder controle houden van een vliegtuig is leuk om te doen´, zegt Jakob. De omstandigheden zijn vandaag voor beginners niet ideaal. ´De vlagerige wind maakt het extra moeilijk.´

Bob (links) krijgt les van vlieginstructeur Jakob. Dit gebeurt met het clubtoestel.

Het gaat weleens mis. Ieder lid kan er over meepraten. ´Door een stuurfout of een andere calamiteit kan een vliegtuig crashen. Iedereen maakt mee dat zijn vliegtuig total loss raakt. Soms is er jaren aan gebouwd, dat is dan extra wrang.´

Eltjo Kruisman (Stedum) is zo´n modelbouwer: ´Niet alleen vliegtuigen, ook schepen maak ik. Aan een van mijn modelschepen heb ik zelfs tien jaar lang, twee uur per dag, gebouwd.´

En ook Jos Huysman (Groningen) bouwt zijn eigen toestellen. ´Dát is juist de lol, vliegen is ook leuk hoor. De hele winter ben ik aan het knutselen. In totaal heb ik tien toestellen, ze staan in mijn mancave.´

Bestuurslid Peter Messchendorp (Groningen) vertelt dat de club 38 leden heeft uit Stad en Ommeland, van wie er acht met een helikopter vliegen. Allemaal hebben ze een sleutel van het hek, zodat ze kunnen vliegen als het hun uitkomt. ´Het zijn vooral ouderen. Veertigers en vijftigers zijn onze jongeren. De echte jeugd ontbreekt. Ons oudste lid is 94.´

Peter in de weer met een van zijn modelvliegtuigen. Een vliegtuig dat ooit vastzat in een hoge boom heeft hij er met pijl en boog uit geschoten. In Stitswerd hoeven ze niet bang te zijn dat een vliegtuig vast komt te zitten. Bomen staan alleen op grote afstand.

Het enige vrouwelijke lid is de penningmeester, Peters dochter Jessica (45). ´Zij betaalt contributie om penningmeester te kunnen zijn. Vliegen doet ze niet. Zij doet dit omdat de modelvliegclub de grote hobby van haar vader is. Mooi niet?´

Hij benadrukt het belang van de club: ´Je moet het vliegen leren bij de club, anders heb je snel een crash en gaat de aardigheid eraf. En het is geen dure hobby.´ Wijzend naar zijn toestellen: ´Dit vliegtuig kostte mij 80 euro en dat ernaast 200 euro. Je kunt het zo duur maken als je wilt. En de eerste vijf vlieglessen bij onze club zijn gratis.´

Eltjo assisteert Jos, die met wat aanpassingen het vlieggedrag van zijn toestel hoopt te verbeteren.

Door de coronacrisis stonden de activiteiten aan de Stitswerderweg in de lente op een laag pitje. De jaarlijkse open dag in augustus gaat niet door en promotie van de club op beurzen en Leeuwarden en Leek zit er dit jaar ook niet in. Volgend jaar beter.

Modelvliegclub Hogeland heette eerst MVC Avio Eelde, het originele bordje op het clubhuis herinnert eraan. De club, opgericht in 1972, vloog eerst op vliegveld Eelde. Eind jaren zeventig volgde – na een kortstondig verblijf in Peest -de verhuizing naar Stitswerd. Op het veld van 80 bij 100 meter kunnen de modelvliegers, die het zelf onderhouden en maaien, prima uit de voeten. Bij het vliegen houden ze rekening met de boeren eromheen. En andersom ook.

De leden onderhouden en maaien zelf het veld. Jakob (voorgrond) en Peter in actie.