Pauzerende Pieterpadlopers zijn altijd goedgemutst (2)

Het Pieterpad is in coronatijd populairder dan ooit. Elke dag wagen tientallen tot honderden wandelaars zich op het Hogeland aan een twee etappes. Zonder uitzondering goedgemutst en genietend van het landschap.

In twee afleveringen zes duo´s en twee solowandelaars die een pauze hebben ingelast. Deel 2.

Wie: Ferry en Judith uit Moerkapelle. Waar: Schouwerzijlsterweg in Winsum. Wanneer: zaterdag 6 maart, 15.00 uur.

Verkeerd gelopen: over Warfhuizen naar Winsum

Daar zitten ze op het bankje terwijl twee andere Pieterpadlopers met stevige pas passeren, komende vanaf Mensingeweer. ´Die zijn wél goed gelopen´, zegt Judith lachend.

Want dat was bij Ferry en Judith bepaald niet het geval. ´We hadden beter de app kunnen volgen in plaats van de bordjes. Nu zijn we via Warfhuizen gegaan, dat is toch wel flink om. We zijn dan ook moe. En we missen daardoor de bus naar Pieterburen, waar onze auto staat. De bus rijdt in het weekend maar één keer per twee uur. We hebben nu meer tijd om Winsum te bekijken.´

Twee etappes lopen ze dit weekend. Morgen volgt Winsum-Groningen. ´We willen om de vier tot zes weken twee etappes te doen, zodat we uiteindelijk het hele traject afleggen. We hebben beiden een drukke baan en dan is het wel lekker om te lopen. We zouden in Schotland wandelen, maar dat kan nu niet.´

Wie: Eveline en Pieter uit Eindhoven. Waar: Maarhuizen. Wanneer: dinsdag 16 februari, 12.30 uur.

Pieter loopt het Pieterpad

Pieter en Eveline zijn vanochtend in Pieterburen begonnen aan de tocht die deze week ´hopelijk tot ergens halverwege Drenthe leidt´.

´We zouden naar onze dochter op Bonaire gaan… Als alternatief lopen we enkele etappes van het Pieterpad´, vertelt Pieter, een mooie naam voor een Pieterpadloper. ´Als mensen mij vragen waarom ik zo graag het Pieterpad wil lopen, zeg ik altijd: omdat ik Pieter heet.´

Wie: Sanne en Ruben met golden doodle Wiesje uit Rotterdam. Waar: Winsum. Wanneer: woensdag 3 maart, 16.00 uur.

Gisteravond nog hondenfietskar gekocht, toch wel handig

In plaats van in Noord-Noorwegen vakantie te vieren, doen Sanne en Ruben dat in Noord-Nederland. ´We lopen tot volgende week vrijdag een deel van het Pieterpad. Waarschijnlijk komen we tot Hardenberg. De rest doen we later.´

Vandaag was de start in Pieterburen, maar daar ging al een hele onderneming aan vooraf. ´Onze camper, een omgebouwde brandweerwagen, staat in Garnwerd. Vanmorgen zijn we eerst naar Pieterburen gefietst. Met een hondenkar. Gisteravond kwamen we tot de ontdekking dat zo´n ding toch wel erg handig is als je een hond bij je hebt. Gelukkig zagen we er eentje op Marktplaats staan, in Kommerzijl. Vanavond halen we met de camper de fietsen en kar weer op.´

Wiesje maakt sinds een halfjaar deel uit van het leven van de Rotterdammers. ´We hebben haar geadopteerd. Ze woonde op een zorgboerderij, maar sprong steeds over het hek.´

Wie: Rachel uit Meppel en Rianne uit Utrecht (voorheen Meppel). Waar: Mensingeweer. Wanneer: maandag 29 maart, 15.00 uur.

Twee Bourgondische lopers

Genieten, bijkletsen en af en toe genieten van een kopje thee mét chocolade. ´Heerlijk´, zeggen de twee vriendinnen, ´chocolade met karamel-zeezout-smaak van de Lidl. Daar krijg je energie van. Wil je ook een stukje?´

Ze afficheren zich als ´Bourgondische Pieterpadlopers die niet al te hard lopen.´

Rianne loopt twee trajecten, Rachel vergezelt haar een dagje. Het liefst was ze langer meegegaan, maar helaas. Morgen roept de plicht.

Rianne: ´Ik loop al langere tijd Pieterpad-etappes, in volstrekt willekeurige volgorde. Nu wilde ik eens in het Noorden lopen. Waait het hier trouwens altijd zo hard?´

Eerder verscheen op mijnhogeland.nl:
Pieterpadlopers zijn altijd goedgemutst (1)