Reitdiepveer kan er weer een seizoen tegenaan

Vanaf links: Oane Tiemersma, Dirk van Binsbergen, Liewe Damminga en Evert Wildeboer (met veger). Henk Jakobs maakt de kajuit schoon.

Het is de tweede vrijdag in maart al druk op het Reitdiepveer. Vrijwilligers maken het vaartuig klaar voor het nieuwe seizoen, dat op 1 april begint en tot in oktober duurt.

´We verrichten vandaag en morgen normaal onderhoud aan het veer. Schoonmaken, schuren, schilderen, een deurtje repareren. Morgen is ook een ploegje bezig om de opstapplaats op Schaphalsterzijl aan te pakken´, vertelt Evert Wildeboer. Twee jaar geleden lag het veer op de wal voor groot onderhoud.

De uitvoerende artiesten zijn verder Liewe Damminga, Oane Tiemersma, Henk Jakobs en Dirk van Binsbergen. Hier, in Aduarderzijl, zijn dus 5 van de in totaal 45 vrijwilligers in touw. En dan is er nog een wachtlijst met mensen die staan te popelen om vrijwilliger te worden.

Een wachtlijst! Bijna jaloersmakend voor verenigingen die staan te springen om nieuwe krachten. ´Weet je wat dit werk zo mooi maakt? Je hebt alleen maar blije mensen aan boord.´

Het belooft een druk seizoen te worden. Wandelaars van het Pronkjewailpad maken voor het eerst gebruik van het voet- en fietspontje tussen Aduarderzijl (Westerkwartier) en Schaphalsterzijl (Het Hogeland). Ongetwijfeld betekent dat extra klandizie. Evert wijst naar het opschrift: max. 12 passagiers. ´Mocht het écht druk worden, dan voeren we de vaarfrequentie op.´

Het deurtje krijgt een nieuw scharnier. Op 1 april ruilen de vrijwilligers hun werkkleding om voor de kenmerkende Reitdiepveer-jassen, -truien en -petten.

Evert, toevallig ook de pr-man van Stichting Reitdiepveer, meldt dat de dienst zich zelf kan bedruipen nadat ze in de eerste jaren subsidie kreeg. ´Het loopt ontzettend goed. We verhuren het veer ook, in de avonduren na de laatste afvaart. Wij zorgen voor een schipper, de mensen moeten zelf hapjes en drankjes meenemen.´

Bijzonder: de prijs van een ticket blijft dit seizoen onveranderd, ondanks de explosief gestegen brandstofprijzen. ´Een enkeltje kost 2,50 euro, een retourtje 4 euro. We starten op diesel, als we van de wal zijn schakelen we over op elektrisch. Alleen bij harde wind kunnen we niet elektrisch varen.´